Thursday 8 February 2007

Snökaos

Idag snöar det igen! Hade hört redan igår att det skulle komma "mycket" snö idag, så jag blev glad i morse när jag såg att det stämde och att det faktiskt kommit lite snö under natten, och fortfarande snöade. Det är ju inte mycket snö och den lär ju inte stanna länge, men det är snö i alla fall.
Engelsmännen är dock inte kapabla att hantera lite snö. Det är helt fantastiskt vilket kaos den här snön har orsakat. Att ta sig in till jobbet idag tog riktigt lång tid för alla tåg var försenade, och dessutom totalt smockfulla, så när jag skulle byta vid Edgware Road kom jag inte ens med på de två första tågen. Kan tänka mig att det inte är kul att försöka köra bil nånstans heller idag. BBC varnade igår att "If the weather is severe, don't travel unless your journey is essential. People who must travel are advised to take warm clothes, food, water, a torch and a spade in case of a breakdown. ". Det bästa/värsta fick jag ändå veta när jag kom in till jobbet. Cecilia kom och berättade att de hade stängt hennes dotters skola på grund av det här vädret, och tydligen är även flera flygplatser stängda eller har minskad kapacitet.

Skulle vi agera på samma sätt hemma för lite snö skulle hela norra Sverige vara stängt hela vintern, men vi har ju bra infrastruktur för att hantera det här.

Får se hur det går att ta sig hem ikväll. Jag har planer för kvällen, så det är nog bäst att starta i god tid, framförallt eftersom jag nog kommer att resa i rusningstrafik.

No comments: