Thursday 1 February 2007

Lägenhetsuppdatering

Ja, idag har jag då varit och tittat på tre lägenheter. Den första var en studio i Kilburn. Tyvärr låg den ungefär mittemellan stationerna Kilburn och Kilburn Park, vilket innebär att avståndet till stationen var i längsta laget (10-12 minuter till Kilburn Park om man promenerar snabbt). Lägenheten var hyfsat fin, men väldigt liten förstås. Priset var £170pw, inklusive räkningar, men exklusive council tax, vilken hamnar på £13-£14 i veckan, så inte direkt jättebilligt. Enligt mäklaren så lät det dock som att det här priset var förhandlingsbart - framförallt om man kunde tänka sig att skriva kontrakt för ett år istället för 6 månader, så trodde han att man definitivt kunde få ner det till £160, och kanske £150 i veckan. Bilder på studion nedan:



Andra lägenheten jag kollade på var en "one bedroom flat", dvs den hade sovrum, vardagsrum, och ett litet kök. Den var ännu längre från tunnelbanestationen och kändes inte så bra. Dessutom kostade den £185 i veckan och då ingick inga räkningar, så den var i dyraste laget också. Problemet här är att jag nog egentligen skulle behöva något som är mittemellan en normal studio och en one bedroom flat. Jag behöver ju egentligen inte både sovrum och vardagsrum (även om det ju vore trevligt så kan jag överleva med bara ett rum, gärna inte jättelitet), men däremot så vill jag inte ha köket i samma rum, utan jag vill ha ett separat kök! Så en studio med separat kök vore lämpligt för mig. Sådana finns, men är ovanliga.

Slutligen kollade jag då på en studio i Hendon. Hendon ligger ganska långt ut på Northern Line (nästan längst ut i zon 3), men det skulle funka bra att bo där ändå då denna lägenhet låg nära tunnelbanan och den tar mig direkt utan byten till UCL. Denna studio var såklart precis som alla andra liten. Ett plus är dock att man då har tillgång till en riktigt stor trädgård på baksidan (man undrar bara varför de inte kunde ha gjort huset lite större så man fick mer plats inne istället och haft en lite mindre trädgård, för den var gigantisk). Hyran här var £160 per vecka och då ingår alla räkningar. En bild på denna studio nedan:

Jag vet inte hur jag ska göra. Första och andra lägenheten kändes som att de var lite väl långt från stationen (även om första hade kunnat funka, framförallt om den hade varit jättebillig). Sista lägenheten har ju ett hyfsat läge och pris, men den är ju lite och har inget riktigt kök... Sen finns ju fortfarande "tandläkarlägenheten" kvar, och imorgon ska jag kolla på en lägenhet som delas med några från Hillsong (fast jag är lite tveksam till den då den ligger i "fel" riktning).
Å, så besvärligt det här är... Man skulle ha tagit första lägenheten man kollade på så hade allt varit ordnat nu (och den var ju dessutom fin om än dyr och liten).

No comments: