Wednesday 21 March 2007

Tjorvdatorer!

Usch och fy för datorer!
Aldrig gör de som man vill.... Jag har en massa jobb jag måste göra. En av sakerna är att implementera det protokoll som vi har designat tillsammans med sälfolket. Detta ska göras i Contiki som är ett operativsystem för små system (vi ska köra det hela på små sensornoder). Contiki är skrivet och designat av Adam Dunkels, så jag har stor tilltro till systemet (Adam är väldigt smart... vi gick gymnasiet samtidigt (i parallellklasser), och även D-programmet på LTU samtidigt). För att testa vill vi dock testa det hela i en simulator som tillåter oss att köra programmen på simulerade sensornoder.
Jag har nu försökt få det att funka först på min laptop (funkar inte för att det är en Mac), sen på en linuxmaskin som finns på jobbet (funkar inte för att det är en 64-bitarsmaskin), och nu försöker jag få det att funka på en maskin på LTU som jag har tillgång till... Får se imorgon när jag kommer till jobbet om det funkar (ser OK ut än så länge).
Dessutom måste jag ju se till att faktiskt skriva klart implementationen av protokollet. Cecilia är i USA på konferens den här veckan, men när hon är tillbaka behöver jag verkligen ha ett fungerande protokoll att visa upp. Framförallt eftersom jag åker hem ganska snart efter det, och dessutom ska vi försöka skriva en liten första artikel till MASS som har deadline i början av april.
Kommer att ha fullt upp framöver. Måste bara försöka att faktiskt få lite jobb gjort också och inte bara fördriva tiden utan att göra något vettigt.

No comments: