Tuesday 13 March 2007

Skön dag

Idag har jag varit i stort sett hela dagen i Oxford.

Vi började dagen med att ta tåget till Oxford där vi mötte upp med Stephen Ellwood som är en av zoologerna som är med i projektet. Vi åkte på en gång ut till Wytham Forest som är ett stort skogsområde som ägs av Oxford University och som med åren har använts till ett stort antal experiment och studier inom zoologi och relaterade områden. Detta är även området där "våra" grävlingar bor och där vi ska göra vår utplacering av enheter för projektet. Vi fick åka och se på några olika gryt (visst heter det så på svenska) där grävlingar bor (fast eftersom det är dag så sov grävlingarna så vi fick inte se dem) och skapa oss en uppfattning om området som vi ska jobba i. Vi utförde några enkla mätningar med de sensornoder vi hade med oss för att få en uppfattning om hur lång räckvidd radion i dem har i skogsmiljön som finns där.

Det var en fantastiskt fin dag med väldigt härligt väder. Det var riktigt riktigt skönt att komma bort från London ett tag och få promenera omkring i en skog. Efter våra mätningar åkte vi till en stuga i skogen (en "chalet" som hade importerats från Schweiz) och åt lunch. Tydligen så har en av personerna i zoologgruppen bott där de senaste åren, trots att det inte finns någon vettig värme (kamin) där, och att el och vatten inte alltid funkar. Nåja, det är ju nära till skogen och djuren i alla fall....

När vi var klara med alla jobbrelaterade saker så åkte Cecilia, Vlad och Ettore tillbaka till London, men jag passade på att ta tillfället i akt och stanna kvar i Oxford ett tag för att se mig omkring. Jag har ju aldrig varit där förut så det var ju kul att se även denna stad. Såg de stora turistiga sakerna som Christchurch College, nåt torn som jag var upp i, ett berömt bibliotek, osv. Precis som man kunde ana, så påminde det ju onekligen en del om Cambridge (fast jag tyckte att Cambridge verkar betydligt trevligare, men då är jag ju inte riktigt opartisk), vilket ju förstås gör att man ännu mer känner hur skönt det hade varit att bo i Cambs... Nåväl.

Promenerade runt en massa tills jag var totalt slut, och åt då lite indisk mat innan jag hoppade på tåget tillbaka mot London och Paddington Station.
Jag har då haft en väldigt bra dag idag.

No comments: