Thursday 15 March 2007

IKEA

Ikväll åkte jag till IKEA. Tyvärr ligger alla IKEA-affärer lite ocentralt, så för att ta mig till denna (i Croydon) fick jag först ta tunnelbanan till Wimbledon och där byta till spårvagn till IKEA. Detta gör ju även att det kostar lite grann att åka dit då det ligger i zon 3 och mitt travel card bara gäller för zon 1 och 2.

Hursomhelst, jag började med att gå till restaurangen när jag kom dit, för jag var hungrig (och jag var ju trots allt inte på IKEA för några möbler, utan för att äta mat på restaurangen och sen handa i deras svenskbutik). Åt deras köttbullar med potatis, och åt även en Delicatoboll till efterrätt. Det första jag slogs av var hur billigt det var att äta där. Jag tog mellanpotionen, vilken jag tyckte var rätt så stor (15 köttbullar... 10 köttbullar var small), åt Delicato, och drack mineralvatten med bubblor till och betalade bara £5 för det hela. Känns som att på godtyckligt annat ställe i London hade man fått betala åtminston £10 för motsvarande måltid.

Efter maten tittade jag mig omkring litegrann i själva butiken (som var gigantisk... när jag väl hade bestämt mig för att gå ut och började gå mot kassorna så bara gick och gick man och det kändes som att man aldrig kom fram) och lyckades göra några fynd till vårt kök. Fick tag på några bra byttor, skärbrädor, och en vettig visp (något som varit svårt att få tag på här).

I mataffären så hade de en hel del saker, och priserna där var betydligt lägre än hos Totally Swedish (t.ex. så kostade en bilpåse bara 60 pence... det vore ju inte ens dyrt om det var i Sverige), och de hade vissa saker som TS inte har, men de saknade också en del som TS har, så de kompletterar varandra. Handlade en hel del mat (inklusive en blommig falukorv) och åkte sen hem. Nu sitter jag och försöker programmera lite grann innan jag ska gå och sova.

No comments: