Friday 7 September 2007

ELDEN ÄR LÖS!!!

Idag var jag i Oxford under dagen för Wildsensingmöte. Kom tillbaka till London kring 18-tiden och åkte hem och lämnade mina saker hemma och gick ganska snart därefter på Connect Group (som numera är hemma hos Kelly). Där stannade vi väl några timmar och sen traskade jag hem igen. När jag närmade mig vårt hus så såg jag att det stod två brandbilar i närheten av huset, och jag undrade ju förstås vad som hade hänt och vad de gjorde där. Jag tittade lite på dem när jag gick mot huset och tänkte då gå in, men då ropade Naima på mig, och jag såg att hon och Ngozi stod och pratade med en brandman. Försökte intala mig att de bara pratade med honom för att få veta vad som hänt, men riktigt så bra var det ju inte, utan anledningen till att brandbilarna var där var att det hade brunnit i vår lägenhet.

Det hela hade börjat när Ngozi lagade mat, och oljan i hennes stekpanna hade tagit eld. Hon hade inte lyckats släcka den, och när Naima kom och försökte släcka den (hon har ju jobbat som kock så hon kan hantera en brinnande panna), men då spred det sig helt plötsligt upp till sprisfläkten så hela den började brinna. De försökte släcka, men lyckades inte, så de ringde brandkåren som kom och släckte.
Köket är nu väldigt svart, och spisen och fläkten är helt förstörda... Resten av lägenheten luktar rök, och det är sot på väggar och tak. Mitt rum klarade sig väldigt bra då dörren dit var stängd och det är det rum som är längst från köket. Naima hade även tillräckligt mycket sinnesnärvaro att stänga luckorna mellan köket och vardagsrummet vilket även minskade skadorna där. Vi har ägnat en hel del tid ikväll åt att städa, men det kommer att behövas betydligt mer under helgen, och dessutom blir det nog ommålning av väggar och tak. Det största projektet är ju nu köket, för vi måste ju få en helt ny spis och fläkt dit. Förhoppningsvis fixar hyresvärden det utan alltför mycket tjorv.

På det hela taget får man väl säga att vi klarade oss bra, då ingen blev skadad, och inga värdefulla ägodelar blev förstörda. Men det är ju inte kul med brand, och det minskar ju inte direkt tankarna man haft på vad som händer om det blir en rejäl brand när man sover... Hur man skulle lyckas ta sig ut från mitt rum....
Fast samtidigt var detta kanske en väldigt bra och tydlig varningssignal till Ngozi, för hon är väldigt skärrad nu och kommer förhoppningsvis att vara väldigt försiktig med sånt här i framtiden.

No comments: