Tuesday 18 September 2007

Bankkortsdetaljer på vift

Igår morse fick jag ett samtal från bedrägeriavdelningen på Lloyd's TSB (min bank) som ville kolla några transaktioner med mitt bankkort. Det hade nämligen gjorts en del uttag med det i Italien nyligen, men även här i England (vilket då var mina uttag), och jag har ju inte varit i Italien, så uppenbarligen måste någon ha lyckats skapa en kopia av mitt kort.

Jag vet inte riktigt när det har hänt, för jag tycker ju att jag brukar vara ganska duktig på att kolla i bankomater så att det inte sitter nån mysko apparat där, men tydligen har jag inte kollat tillräckligt noga. Gissar att kortet kopierats i nån bankomat, för jag har inte använt kortet på nåt annat online-ställe än Amazon, och de tror jag inte kopierar mitt kort, och här har jag bara använt det för att betala i de stora matvaruaffärskedjorna, vilka också känns som osannolika kortkopierare. Nåja. Jag kommer ju i alla fall inte att drabbas ekonomiskt av det, men jag är ju dock utan kort ett tag nu tills mitt nya kort skickas hem till mig.

Känns ju i alla fall lite betryggande att se att bankernas rutiner för att upptäcka sånt här verkar funka. Man får ju bara hoppas att samma varningsflaggor inte höjs när man själv faktiskt är utomlands så att kortet spärras så att man står där utan pengar.

No comments: