Wednesday 18 April 2007

Vem jobbar natt på UCL?

När jag åkte från Sverige var jag ju minst sagt lite orolig för hur mitt möte med Cecilia på torsdag skulle gå. Nu är det knappt 17 timmar kvar, och jag är faktiskt inte fullt lika orolig längre. Allt funkar inte som det ska än, men jag hoppas att det kommer att göra det innan mitt möte. Det kommer dock att bli en ganska lång natt, och eftersom man här måste göra ett val mellan att åka hem innan midnatt då tunnelbanan slutar gå, eller jobba hela natten (åtminstone till 5-tiden då den börjar gå igen), eller möjligen ta sig hem via några nattbussar, så blir det nattjobb i natt (förberedde mig bland annat genom att sova ut i morse).

Det är alltid lite spännande första gången man jobbar en natt på ett nytt ställe. Vilka personer kommer man att träffa på? På LTU var det ju Securitas-vakterna som kom och gick förbi ibland, men man visste ju inte riktigt om det var Nisse med schäfern, eller den unge pratglade killen som man inte blev av med fast man behövde jobba, eller... På Intel var det också säkerhetsvakter som kom dit på natten, fast där jobbade de i par, och största anledningen till att de kom in i vår korridor var nog så att de kunde ta sig lite gratis kaffe från espressomaskinen. På UCSB tror jag aldrig att jag såg till någon säkerhetsvakt inne i vårt labb, men där kom däremot den äldre mexikanske mannen och städade mitt i natten. Så frågan är ju: vem jobbar natt på UCL? Jag har sett till någon sorts vakt som har passerat igenom här ibland när jag varit här på kvällen, så jag antar att han kommer att titta förbi i natt också. Det skulle inte heller förvåna mig om även städning kommer att ske i natt, för jag har då aldrig sett någon städa här (men det görs uppenbarligen, för min sopkorg töms), så här kanske man får det bästa av alla världar - både städning och säkerhetsvakter.

No comments: