Thursday 19 April 2007

Fonkar

Det är nu 5h15min kvar till mitt möte med Cecilia, och jag tror faktiskt att min kod "funkar" nu, åtminstone för någon definition av funkar. Programmet gör då åtminstone det som det ska göra. Det behöver helt klart finslipas en hel del - buggar som säkert finns måste fixas, koden måste snyggas till och effektiviseras, och vissa "features" måste läggas till i protokollet (dessa är dock inte beslutade om hur de ska hanteras än).

Väldigt skönt att detta funkar nu iaf. Nu måste jag bara se till att faktiskt fortsätta jobba med de saker som finns kvar så att de blir fixade och inte måste panikhackas ihop även de.

När man väl satte sig ner och tog tag i det här så var det ju egentligen inte så värst svårt, men mitt problem är ju just att fokusera på en och samma sak tillräckligt länge för att den ska bli gjord. Om man kunde vara lika effektiv som jag varit i natt under vanliga arbetsdagar också så skulle man ju få mycket gjort.

Hittills har jag bara kört programmet i en simulator, så allt är dock inte helt på det klara än. Nu måste jag se till att jag får det att funka på de sensornoder som det ska köras på också (det måste dock inte fixas innan mötet, även om det ju förstås vore bra). I teorin så ska det bara vara att ta samma kod som kör i simulatorn och kompilera om den och köra på sensorerna, men vi får väl se hur bra det funkar. När man går över till verkliga livet kan det alltid uppstå en massa spännande saker som man inte ser i en simulator.
Först och främst måste jag se till att jag lyckas föra över programmet till sensornoden. Fick inte det programmet att funka på min dator tidigare, men jag får prata med Ettore om det när han kommer in....

Nu tror jag att jag strax ska gå och simma när Fitness First öppnar om 20 minuter innan det är dags för nästa arbetsdag (fast idag ska jag nog försöka åka hem ganska tidigt).

No comments: