Wednesday 7 November 2007

Guy Fawkes Day

I måndags var det Guy Fawkes Day, eller Bonfire Night som den också kallas. Jag har ju firat Guy Fawkes Day en gång tidigare, för två år sen när jag bodde i Cambridge. Firandet av GFD påminner ganska mycket om vårt svenska Valborgsfirande, med stor brasa och fyrverkerier. Orsaken till detta firande är att Guy Fawkes för 402 år sedan försökte spränga parlamentet och döda kungen genom att gömma en massa krut i en källare under parlamentet. Detta avslöjades dock 5 november, så därför firar man.

Eftersom 5 november infaller på en måndag idag, så hade en hel del av firandet förlags till helgen istället och många fyrverkerier hölls på fredag och lördag kväll, men jag ville ju fira på den riktiga dagen, så jag begav mig ut till Roundwood Park för att titta på fyrverkeri. Mycket folk där.
Fyrverkeriet var rätt så OK, men inget fantastiskt. Hade de kortat ner det lite grann, men ändå bränt av samma mängd fyrverkeripjäser så hade de fått lite bättre intensitet... Nåja, fyrverkerier är ju ändå alltid trevligt.

No comments: