Wednesday 7 November 2007

Avkopplande lördag. Winch... nej nej... Windsor, och musik.

Efter att ha skickat in artikeln till konferensen sent i fredags kväll, så hade jag en väldigt ledig helg att se fram emot. Sedan tidigare var det ju inplanerat att vi skulle åka till Winchester med mitt HTB-pastorat på förmiddagen. När jag var på väg mot tunnelbanan för att åka till Paddington så ringde dock Peter och berättade att nån upptäckt att tågen till Winchester inte gick denna dag. Ändrade planer alltså, så det hade bestämts att vi skulle åka till Windsor istället.

Fyra personer tåg tåget från Waterloo till Windsor, och möttes där av några som åkt bil. Det som Windsor är mest känt för är väl slottet, där drottningen bor nu och då. När vi var där så var flaggan hissad, så hon var hemma. På andra sidan floden finns dessutom Eton, en privatskola som är väldigt "posh" där alla rikemansbarn (inklusive kungabarnen) går.

Vi började med att gå till en restaurang vid floden (det är Themsen som flyter här också) och hade lunch där. Var en ganska fin restaurang och vi satt där i över två timmar och åt lunch. De hade en riktigt god äppel- och rabarberpaj till efterrätt. Efter lunchen så delade vi upp oss litegrann. Damerna gick och skulle shoppa kläder, och jag, Peter, och Sam gick först upp och tittade på slottet, och sen promenerade vi bort till Eton. En mycket bra detalj med att åka till Windsor var ju att jag även fick köpa fudge från Jim Garrahy's Fudge Kitchen. Det är de som har en fudgebutik i Cambridge som jag saknat mycket, och de finns även i Windsor, så jag köpte två fudgebitar. Efter att ha sett oss omkring i Windsor var det så dags att hoppa på tåget och åka hemåt igen.

På kvällen gick jag och AnnaLena och lyssnade på "Winter Classics", en konsert med klassisk musik i HTB. Den var bra, och innehöll diverse intressanta instrument som harpa och vibrafon förutom de vanligare instrumenten (bäst var dock en violinist).

Dagen avslutades sedan med att grädda chokladkakor som jag förberett degen för dagen innan. De kommer från ett recept av Pierre Hermé, så föga förvånande var de fantastiska. Jag har fortfarande en sats deg kvar i frysen, så det blir kakor en kväll till också.

No comments: