Friday 23 November 2007

Diskkrasch...

Precis vad jag inte behövde. I morse började datorn låta lite lustigt, och det brukar aldrig båda gott (ljudet kom alltså inte via högtalarna, utan det var ett mekaniskt ljud från hårddisken).


Disken funkar inte alltför bra nu, men som tur var så verkar det (hoppas jag) som att den mesta datan ska gå att rädda. Det går att läsa från disken, men inte skriva. Jag har nu startat om datorn från en linux-cd, och har införskaffat en extern hårddisk så jag håller på att kopiera all info dit nu. Sen får vi se vad som går att göra med den gamla disken. Antagligen måste jag skaffa en ny. Nu är det viktigast att rädda datan iaf.


Att få en ny disk innebär antagligen att jag måste lämna ifrån mig datorn ett tag, och det kommer ju att ta tid, och sen tar det ju tid att fixa till den som man vill ha den när den kommer tillbaka också... Så mindre jobb kommer ju att bli gjort.
Nåväl. Nu ska jag strax hem för julfesten i lägenheten.

No comments: