Thursday 17 April 2008

Ledig plats i lägenheten

Igår fick vi veta att Ngozi kommer att flytta ut från lägenheten snart. Skolan hon jobbar på för tillfället ligger långt bort, så på sistone har hon åkt hemifrån tidigt och kommit hem väldigt sent, så hon ska flytta närmare skolan, åtminstone i två månader. Brandrisken kommer alltså att minska markant.

Det medför ju dock även vissa problem. Hyreskontraktet står ju i Ngozis namn, men hon kommer inte att säga upp det de första två månaderna i alla fall, utan bara ordna någon som tar hennes plats i lägenheten. Jag vet inte vad som händer sen, men det låter iaf som att efter det så kommer kontraktet inte längre att finnas i hennes namn, så det gör ju att vi andra måste fundera på vad vi vill göra. Ett alternativ är ju förstås att bo kvar i lägenheten. Då måste ju dock någon av oss andra ta upp ansvaret att vara den som håller kontakten med hyresvärden och ha sitt namn på kontraktet (om det nu finns ett skriftligt sådant), och det känner jag mig då inte alltför intresserad av att vara den personen. Dessutom brukar man ju ofta vara tvungen att binda sig vid en viss tid när det gäller hyreskontrakt här borta. Det andra alternativet är ju då förstås att flytta. Det är ju något som diskuterats en hel del tidigare, framförallt av Naomi, Naima, och S-J. Personligen har jag ingen större önskan att flytta. Visst, lägenheten har många fel och brister, men att flytta nu till sommaren när jag kanske inte har jättelänge kvar här känns motigt. Dessutom så finns det även bra saker med lägenheten. Den har ett bra läge (nära tunnelbanan), och jag tror att det blir svårt att få motsvarande för det pris som jag betalar nu (som faktiskt är riktigt bra).
Ytterligare ett problem med en eventuell flytt är ju att ingen annan än jag i lägenheten har pengar, så jag vet inte hur folk ska ha råd att flytta. Är dessutom troligt att S-J flyttar norrut (bort från London) efter sommaren, och Naima måste kanske åka till Grekland och jobba över sommaren för att ha råd att leva, och jag tänker ju inte flytta in i en lägenhet med bara Naomi!! Det sista alternativet är ju då att flytta, men att inte flytta tillsammans med de andra, utan leta reda på några andra att bo med, vilket inte heller känns så lockande. Även om de jag bor med nu inte alltid är mina favoritpersoner, så börjar man vid det här laget ha koll på var man har varandra, och att börja flytta in med nytt folk blir ju besvärligt på så sätt (och nu vet jag t.ex. att jag utan problem kan ta emot gäster, osv).

Så... Vi får se var jag kommer att bo efter sommaren.

Och skulle du förresten känna någon som letar efter en plats i en lägenhet i London snart så hör av dig.

No comments: