Tuesday 29 January 2008

Helgen som gått (Emerge och flytthjälp)

Den gångna helgen var ganska händelserik. Jag hade ju sen tidigare bokat in mig på en "Emerge-helg" med HTB, så på fredag kväll begav jag mig mot V&A för att därifrån åka buss ner till Chichester vid den engelska sydkusten. Emerge är tydligen en sak HTB har för folk i 20- och 30-årsåldern och det här var fjärde året de hade en sån här helg. Huvudtalare var Mark Russell som är ledare för Church Army, men med gästspel från andra som Nicky Gumbel och Ken Costa (som vi tycker väldigt bra om att lyssna till). Helgens tema var visioner.
Vi var totalt fem personer från mitt pastorat där (jag, Mary, Alice, Kuhan, Louise).

På fredagskvällen var det bara middag och en kort kvällsamling innan man fick gå och sova. På lördagen var det en lång morgonsamling och en annan innan middag med en lång stunds fritid mitt i (under den fanns det dock möjlighet att gå på en workshop). Vi gick ut en sväng ner till stranden (som var täckt av småsten såklart) och gick längs med den in till själva Chichester. En typisk mysig liten småstad (även om den säkert är full av turister på sommaren). Vi drack en kopp te och fikade lite grann på ett litet café där, och sen försökte vi ta oss tillbaka till konferenscentrat som vi bodde på. Lyckades med att gå lite fel, så det tog ett bra tag att komma tillbaka. När vi väl var tillbaka så slocknade jag på sängen och sov fram tills kvällssamlingen - tydligen har jag bott så pass länge i London nu att jag inte klarar av lite frisk luft. Efter samlingen var det dags för middag och fest med "snö och is"-tema. Vissa hade följt instruktionerna och klätt sig enligt detta, med diverse skidkläder, och till och med en pingvin(!), och lokalen var också dekorerad i vintertema. Under festen hade de dessutom diverse andra saker som till exempel en "mekanisk snowboard" som funkar enligt samma princip som sådana där mekaniska tjurar som man ska hålla sig kvar på, fast här stod man på en snowboard istället som allteftersom började röra sig mer och mer. Se bild nedan...
Under festen träffade jag även två svenska tjejer som jag inte träffat tidigare. De hade bott i London ganska länge.
På det hela taget var det en skön paus att få komma ut från London ett litet tag.


Under helgen hade AnnaLena så smått börjat flytta till sin nya lägenhet, så när jag kom hem var hon hemma och höll på att packa det sista. När allt var packat hjälpte jag henne att bära lite väskor och vi åkte iväg med tunnelbanan mot Woolwich (man åker tunnelbana till O2 - en stor arena i östra London, och sen buss därifrån). Lägenheten hon flyttar till nu är helt klart en bra deal. Den har heltäckningsmatta och är kanske inte den finaste lägenhet man sett, men det är inget fel på den, och hon får den för ett väldigt bra pris. Den som bor där är en 70-årig brasiliansk dam som dessutom tillbringar större delen av tiden i Spanien, så till stor del kommer hon att ha en egen lägenhet. Efter att ha undersökt lite internetuppkopplingsmöligheter och fikat lite åkte jag sen tillbaka mot Putney igen.

Så var man ensam svensk i lägenheten igen. Trist.

No comments: