Monday 14 January 2008

December i London (del 2 - Lucia)

Som svensk så ägnar man sig ju åt en del mystiska saker som andra inte gör, som t.ex. att fira midsommar. Lucia är en annan av dessa saker som bara vi svenskar firar, och luciaveckan var nu inne. Detta var vi ju tvungna att fira. Måndagen den veckan tog jag och AnnaLena en bakningskväll för att göra lussekatter. Under dagen gav jag mig på projektet att hitta ingredienser... De flesta saker var ju lätta att hitta, men det som oroade mig lite var saffran och jäst. Saffran oroade mig dock inte så värst mycket, för skulle det inte finnas på vanliga affärer så antog jag att det skulle finnas på "mellanöstern-affärer". Saffran fanns dock att köpa på Sainsbury's, även om det inte var så lätt att hitta (och jag tror att det var ännu dyrare än hemma). Jäst däremot.... Torrjäst finns ju på alla affärer, och det funkar ju säkert OK, men jag ville ju ha färsk jäst. Det säljs dock inte på NÅGON normal mataffär. Jag hade hört ryktas om att om man hittade en mataffär som hade ett bageri i affären (större mataffärer alltså) så skulle man kunna få jäst från dem för en billig peng, eller kanske till och med gratis. Nåt sånt lyckades jag inte hitta. Till slut kom jag dock på att leta på Planet Organic som är en butik med ekologisk mat och sånt som ligger nära jobbet, och där hade de mycket riktigt färsk jäst. Den var dock väldigt dyr.

Nåja, nu hade vi då iaf ingredienser, så när det blev kväll gjorde vi deg och bakade sen ut en massa lussekatter. Gott med lussekatter, och trevligt att göra lite julbak.

Inför Lucia så hade jag laddat hem ett Luciatåg från SVT (Luciamorgon från 2003... men det ändras ju inte så mycket mellan åren), så på själva luciadagen så steg vi upp tidigt, och tog fram lussekatter, pepparkakor, och julmust och satte oss i vardagsrummet med laptopen på bordet och tända ljus runt den och såg på luciatåg och var väldigt svenska. Kändes verkligen som en riktig lucia. Ngozi steg också upp nån gång därikring och höll på att göra sig i ordning, så hon måste nog ha undrat vad vi egentligen pysslade med...

No comments: