Saturday 27 January 2007

Lägenhetsjakt

På lägenhetsfronten inget nytt.

Hade en träff med en mäklare idag för att åka och titta på en studio (dvs en etta, oftast med köket i samma rum). Samtidigt som mig var det även ett par med ett ungt barn som skulle titta på studion. Jag behöver iaf inte bo tre personer i ett rum.... Nu visade det sig dessutom att efter att vi hade åkt dit så var studion redan uthyrd, vilket dock inte var något större problem för mig för jag hade inte velat bo där ändå...

I torsdags var jag och tittade på ett rum i en lägenhet i Notting Hill. NH är väl egentligen ett för fint och dyrt område för mig, men när det är i delad lägenhet kan det ju funka prismässigt. Detta var helt klart den absolut finaste lägenheten jag sett hittills i London. Väldigt fin standard i hela lägenheten. Bra spis och annan utrustning i köket (förutom att det inte fanns någon mikro... för att som hon jag pratade med sa "I don't believe in microwave ovens"... hmmm.... jag behöver en mikro...), och badrummet var helt fantastiskt - en fin duschkabin som till och med hade sittplats i sig, och dessutom bubbelbadkar... Denna lägenhet skulle delas med två tjejer, en från Tjeckien, och en av okänt ursprung. Lägenheten var ju väldigt fin, och även om det är lite dyrt för ett rum i en delad lägenhet så var priset också överkomligt. En av sakerna som jag inte gillade med den var dock att man var tvungen att skriva kontrakt på 12 månader. Det är illa nog att vara tvungen att skriva kontrakt för 6 månader som det är på de flesta ställen, men 12 månader är länge.... Ett helt år.... Visst, funkar allt bra så vill man ju bo på en och samma plats så länge som möjligt, men när man nu delar lägenhet med nån så finns ju alltid risken att det inte funkar så bra och att man inte kan komma överens. Att då bo ett helt år i en sån situation är inte kul.
Nåväl, vi får se hur det blir med det... De hade haft många som varit och tittat på den, så de skulle bestämma sig vem de ville bo med på söndag. Mest troligt blir jag inte ens erbjuden lägenheten och då behöver jag då inte fundera mer på det där.

Har även varit och kollat på en lägenhet i Archway som är ett område i norra London i zon 2. Bland annat Richard som har jobbat i Uppsala bor där. Området är OK, men inte jättetrevligt, men stället där lägenheten fanns kändes hyfsat trevligt. Detta var en "one bedroom flat", dvs det finns både ett sovrum och ett vardagsrum, samt ett litet kök. Denna lägenhet kändes dock inte så bra då framförallt köket och badrummet inte var så fräscha.

Ingen lägenhet än alltså. Ska och kolla på en studio i Golders Green på måndag, och idag tog jag några telefonnummer från en anslagstavla i Kensington Temple, så dem ska jag ringa imorgon.

No comments: