Wednesday 24 January 2007

De första dagarna

Nu har jag hunnit med att vara i London i nagra dagar. Har kommer en snabb overblick over vad som hant mina forsta dagar har.

Det hela borjade inte sa jattebra. Mitt flyg fran Kallax till Arlanda var forsenat, och jag hade redan fran borjan bara 45 minuter pa mig att byta flyg i Stockholm, sa man funderade hur det skulle ga pa vagen ner. Pa Arlanda mottes jag av en person som korde mig till terminal 5 med bil, sa det gick ju bra att komma med planet. Det gick dock inte fullt lika bra for min resvaska, for den dok inte upp pa flygplatsen i London. Rapporterade att den var forsvunnen och traskade forbi tullen. Da insag jag att jag glomt mitt paraply vid disken for forsvunnet baggage. Bra start! Som tur var sa hade jag ju deras telefonnummer sa jag kunde ringa dem sa de kom ut med mitt paraply.
Tog taxi till det B&B som jag ska bo pa forsta veckan da jag letar bostad. Jag fick ett litet rum pa overvaningen hemma hos en dam som driver detta B&B. For tillfallet verkar jag vara enda gasten dar.

Sov inte jattegott da sangen hade en sliten resarmadrass, och det drog en hel del fran fonstret. At frukost och begav mig sen in mot UCL. Kopte ett veckokort for zon 1-3, sa nu kan jag aka tunnelbana i en vecka framover. Lyckades efter nagra byten ta mig in till UCL och traffade dar Cecilia. Storre delen av dagen gick at till att fixa administrativa saker som att fa dator och datoranvandare, fa en introduktion av den administrativa personen, fixa passerkort och nycklar, osv. Agnade eftermiddagen at att soka lagenhet och annat sant pa natet. Bokade in en lagenhetsvisning nasta dag. At middag pa Imli innan jag akte "hem" till mitt B&B. Köpte förresten ett SIM-kort till min telefon också, så nu har jag ett brittiskt mobilnummer. Jag kan nås med telefon eller SMS på +447942205289.

När jag vaknade på tisdagen (jag hade sovit godare nu eftersom jag låg med huvudet vid fotändan av sängen, och där var madrassen mindre sliten) var det väldigt kallt i rummet. Verkar som att de stänger av elementet under natten eller så... Det var varmt under täcket, men det som stack fram var kallt, så vid 6-tiden tog jag på mig mössa och halsduk och sov en stund till.
Jag började dagen med att åka och titta på en lägenhet (en "studio"). Denna lägenhet hade väldigt bra läge. Nära en tunnelbanestation som tar mig till UCL och nära ett stort köpcentrum med mataffär, restauranger, osv. Tyvärr är det då i dyraste laget. Den kostar £185 i veckan, vilket förvisso är precis ungefär vad jag satt som gräns för att kunna betala, men jag skulle ju helst komma undan med mindre... Dessutom var den väldigt liten (rummet var kanske typ 4*4 meter eller möjligen något större, men då är det sovrum, vardagsrum, och kök i ett....), men jag antar att det här är vad man har att vänta sig i London. Dessutom var den i väldigt gott skick, så det är ju bra. Eftersom detta är första jag kollade på så ville jag inte ge något besked på en gång. Vi får väl se. Om jag till slut bestämmer mig för att jag vill ha den så kommer säkert någon annan att ha tagit den. Hade den bara varit lite billigare (kanske £150 i veckan eller så) så hade jag slagit till... Svårt att veta hur man ska prioritera det här. Det är ju viktigt att man hittar ett boende som man trivs med, men det är ju även trevligt om man har några slantar över efter att man betalat hyran så att man har råd att göra något på fritiden. Oh, well....

No comments: