Monday 8 September 2008

Mer tandproblem

Jag gick ju som sagt var till tandläkaren i fredags. Jag visste ju att hon var svensk, men när jag kom dit visade det sig att hon till och med kom från Boden.
Hon var trevlig, men väldigt mycket på gränsen till att bli av den gnälliga typen. Jag har absolut inget emot tandläkare (tandhygienister däremot........), men de ska fixa mina tänder och inte beklaga sig över att jag har hål och lagningar.
Hursomhelst så borrade och fyllde hon en tand åt mig (efter att ha gjort en undersökning och tagit röntgenbilder), och jag fick betala en smärre förmögenhet. Bortsett från pengarna, så gick ju det hela bra, men när bedövningen släppte så att jag kunde känna efter på tänderna med tungan så var det ett litet problem - tanden som jag vill att hon skulle fixa kändes på precis samma sätt som förut!!! Det finns en mycket tydlig grop där, där det måste ha funnits en fyllning tidigare. Känner man efter lite mer runtikring så känns det dock som att det har lagats i en annan tand, så troligtvis lagade hon inte den tand jag ville att hon skulle fixa, utan en annan! Det var säkert ett hål i den tanden också som behövde fixas, men nu var det ju den andra jag ville ha åtgärdad. Nåväl, tänkte att jag skulle ringa henne på måndagen och prata om det där.

På lördag kväll när jag var på väg hemåt så tuggade jag tuggummi. Helt plötsligt kände jag att det krasade till och jag hade något hårt i tuggummit. Ännu en fyllning borta, denna gång från andra sidan munnen. Vet inte varför alla fyllningar i hela munnen börjar trilla ut nu. Detta problem var större än det förra. Det gör inte ont i tanden när jag inte gör något, men om jag äter eller dricker något kallt så ilar det väldigt, så det behövs definitivt fixas. Som tur var så hade jag fått hennes mobilnummer med löfte att ringa även under helgen om det var något problem med lagningen, så jag ringde henne igår (söndag). Hon hävdade att hon hade lagat det största hålet hon sett på högersidan i fredags (vilket jag finner otroligt med tanke på hur stort och tydligt det som jag kan känna är), men jag fick då i alla fall en tid på onsdag eftermiddag, så då kan hon förhoppningsvis åtminstone fixa den nya fyllningen som lossnade på vänster sida. Vet inte om hon hinner fixa den som jag ursprungligen ville ha fixad också (är ju besvärligare att fixa bägge på en gång när de är på olika sidor av munnen), men den känns mindre akut.

No comments: