Thursday 14 June 2007

Proffsfotograf

Så var man en professionell fotograf då också, som till och med har sålt en del av sina mästerverk.
Jag fick ett mail tidigare idag från en som jobbar på Sameportalen, och tydligen håller Posten på att göra en bok om kommunikation och då ska de ha med en del om SNC-projektet (projektet jag jobbade med vid LTU som handlade om att ta Internet till samerna uppe i fjällen). Till detta vill de då förstås ha bilder, och tydligen har de tittat runt i fotoalbumet från när vi gjorde vårt fälttest i somras. Två av bilderna som de vill ha med råkar vara tagna av mig, så nu vill de köpa rätten att använda de bilderna i den där boken. Till råga på allt vill de betala mig 850 SEK per bild, så det är inte så illa. Det är bilderna nedan som de vill ha.





Nu är ju detta förvisso inte första gången en av mina fotografier har blivit efterfrågade. För några år sen fick jag ett mail från en lärare i Norge som ville använda en av mina bilder från Vancouver (den bilden blev faktiskt riktigt bra) till omslaget på ett övningshäfte till en kurs han skulle hålla. Där fick jag inga pengar, men blev lovad att få ett exemplar av boken, men den har jag inte sett till.... Det var bilden nedan med en staty av en kanadensisk olympisk atlet, med en springande man (troligtvis inte olympier) i bakgrunden.

No comments: