Wednesday 27 June 2007

Midsommar

I helgen som gick var det ju midsommar. Normalt folk (dvs, sådant som bor i Sverige) firar ju framförallt midsommar på midsommarafton. Här så anses ju dock fredagen vara en helt normal dag, så det är lite svårt för folk att slippa jobba då, så därför flyttas firandet till lördagen, dvs midsommardagen.
Midsommarfirandet i London hålls i Hyde Park och arrangeras av nån handelskammare eller nåt sånt, men själva arrangemanget består mest i att se till att det finns en bestämd plats där alla svenskar samlas på och att det där finns en midsommarstång och lekledare. Mat tar man med själv och har picknick.

Dagen till ära hade jag laddat upp med mackor med Kavlis viltost och Scans köttbullar, Ballerinakex, Gott och blandat, och jordgubbar. Många andra var ju betydligt mer ambitiösa med sill och potatis och annat sånt, men jag vill ju ändå inte ha sill, så mitt val var bra. Jag blev tyvärr lite besviken på själva midsommarstångens storlek. När jag försökte hitta svenskarna i Hyde Park så gick jag omkring och tittade högt upp för att se en stor midsommarstång att bege mig mot, vilket jag inte såg. Till slut såg jag en massa folk som satt i gräset och gick dit, och det var ju mycket riktigt svenskarna, men midsommarstången var inte mycket högre än mig... Nåväl...
Det var då riktigt mycket folk som kom dit så småningom. Mestadels svenskar förstås, men även en hel del andra som hade någon form av relation till nån svensk. När det var dags för dans kring midsommarstången så var det god uppslutning till det också, och jag vet nog inte om jag sett så många dansa små grodorna och liknande samtidigt tidigare. Här nedan finns en film jag tog från Små grodorna.



Eftersom vi är i London så kunde det ju förstås inte vara fint väder hela tiden utan det kom några små skurar, och tydligen så började det ösregna nån gång efter att jag gått.

No comments: